Προς ανάκληση το δικαίωμα παραχώρησης απλής χρήσης αιγιαλού του δήμου Σαλαμίνας;
Στα χέρια μας έφτασε επίσημο έγγραφο της Κτηματικής Υπηρεσίας Πειραιά, με ημερομηνία 25.11.2011 και αρ.πρωτ.: 5014/1870/Φ.4 με παραλήπτη το Υπουργείο Οικονομικών στο οποίο αναφέρονται τα εξής:
πηγή : η γνώμη της Σαλαμίνας
” Από τα μισθωτήρια που μας απέστειλε ο Δήμος Σαλαμίνας για χώρους αιγιαλού και κοινόχρηστης παραλίας διαπιστώσαμε ότι, κατά παράβαση του άρθρου 9 της 1038460/2439/β0010/15-4-2009 ΚΥΑ, παραχώρησε χώρους αιγιαλού σε ιδιώτες με απ΄ευθείας ανάθεση ενώ θα έπρεπε να ακολουθήσει τη διαδικασία της δημοπράτησης.Το αναφερθέν άρθρο 9 της ΚΥΑ 1038460/2439/β0010/15-4-2009, αναφέρει επί λέξει:
Κατόπιν τούτου εισηγούμεθα την ανάκληση του δικαιώματος παραχώρησης των χώρων αιγιαλού και κοινόχρηστης παραλίας προς το Δήμο Σαλαμίνας, σύμφωνα με το άρθρο 13 της παραπάνω ΚΥΑ.”
Το δε άρθρο 13 το οποίο επιφέρει την ανάκληση του δικαιώματος παραχώρησης αναφέρει:Άρθρο 9Προϋποθέσεις μεταβίβασης του δικαιώματος απλής χρήσης από τους Ο.Τ.Α. ή τις επιχειρήσεις του άρθρου 1 προς τρίτουςΓια την μεταβίβαση του δικαιώματος απλής χρήσης από τους Ο.Τ.Α. ή τις επιχειρήσεις του άρθρου 1 προς τρίτους, πλην των οριζομένων στις διατάξεις των παρ. 2 και 4 του άρθρου 13 του ν. 2971/2001, με την παρούσα απόφαση μας ορίζουμε τις πιο κάτω προϋποθέσεις:
α) Να μην υφίστανται στον προς μεταβίβαση κοινόχρηστο χώρο οι αρνητικές προϋποθέσεις παραχώρησης του άρθρου 4 της παρούσας απόφασης.
β) Οι έχοντες το δικαίωμα της χρήσης των κοινοχρήστων χώρων άνευ δημοπρασίας (όμοροι) να ασκούν αυτό κατά προτίμηση έναντι οποιουδήποτε άλλου ακόμα και της επιχείρησης του Ο.Τ.Α. στον έμπροσθεν της άσκησης της δραστηριότητας τους κοινόχρηστο χώρο.
Έμπροσθεν χώρος νοείται ο χώρος που ορίζεται από τις δύο νοητές παράλληλες γραμμές που εκκινούν από τις πλάγιες πλευρές της επιχείρησης και καταλήγουν στην ακτή.
γ) Να μην τίθεται θέμα αθέμιτου ανταγωνισμού μεταξύ των μισθωτών που ασκούν ομοειδή δραστηριότητα.
δ) Να μην δημιουργούνται θέματα υποβάθμισης του περιβάλλοντος από την άσκηση της δραστηριότητας.
ε) Η μέγιστη κάλυψη χρήσης να μην υπερβαίνει το 50% του μεταβιβαζόμενου χώρου, ώστε να υπάρχουν οριζόντιοι και κάθετοι διάδρομοι τουλάχιστον ενός (1) μέτρου και ελεύθερη λωρίδα κατά μήκος της ακτής πλάτους τουλάχιστον δύο (2) μέτρων για την ελεύθερη κίνηση των λουσμένων και την αποφυγή ατυχημάτων.
στ) Ειδικότερα ο περιορισμός του β’ εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 13 του ν. 2971/ 2001 των πεντακοσίων (500) τετραγωνικών μέτρων για κάθε παραχώρηση δεν ισχύει για τις όμορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Ακόμη ο περιορισμός του γ’ εδαφίου της ίδιας παραγράφου των εκατό (100) μέτρων ισχύει και για τις περιπτώσεις που η απλή χρήση ασκείται από τους ίδιους τους Ο.Τ.Α. ή τις επιχειρήσεις του άρθρου 1 της παρούσας.
ζ) Στους μη δικαιούχους απευθείας παραχώρησης εκ των διατάξεων του νόμου η μεταβίβαση του δικαιώματος της απλής χρήσης γίνεται αποκλειστικά και μόνο κατόπιν δημοπρασίας.
Πέραν του ζητήματος που αναφέρεται στο συγκεκριμένο έγγραφο, των ευθυνών ή μή και που αυτές καταλογίζονται και επιμερίζονται, εμείς θα πρέπει να τονίσουμε ότι αποτελεί άλλη μια παθογένεια του Ελληνικού κράτους, το γεγονός ότι οι παραλίες και οι αιγιαλοί, δεν ανήκουν απόλυτα στους δήμους που βρίσκονται αλλά σε κάποιες άλλες υπηρεσίες του κεντρικού κράτους (θυμηθείτε ότι στο κέντρο της Αθήνας, το Πεδίο του Άρεως δεν ανήκει στον δήμο, αλλά στο… υπουργείο Γεωργίας(!!)). Άλλο ένα σημείο που αποδεικνύει τί εννοεί το βροντοσαυρικό κράτος όταν μιλά για “τοπική αυτοδιοίκηση”, “αποκέντρωση” και τα άλλα ηχηρά παρόμοια…Άρθρο 13Η μη τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων, που τίθενται με την παρούσα, συνεπάγεται τη αυτοδίκαιη ολική ή μερική, κατά περίπτωση, ανάκληση της παραχώρησης.
Ανάκληση παραχώρησης
Επίσης, η παραχώρηση υπόκειται, πάντοτε σε μονομερή ανάκληση από το Δημόσιο για λόγους δημοσίου συμφέροντος, εθνικής άμυνας, δημόσιας τάξης και ασφάλειας, προστασίας αρχαίων, του περιβάλλοντος ή της δημόσιας υγείας, αλλά και για λόγους κατασκευής λιμενικών έργων.
Στις περιπτώσεις αυτές ο Ο.Τ.Α. ή η επιχείρηση του άρθρου 1 της παρούσας, υποχρεούται άμεσα να εγκαταλείψει τη χρήση.
Η τυχόν ανάκληση της παραχώρησης προς τον Ο.Τ.Α. συνεπάγεται αυτοδικαίως και την ανάκληση όλων των παραχωρήσεων, που έχουν συντελεστεί βάσει αυτής.
Η αρμόδια Κτηματική Υπηρεσία να ελέγχει την πιστή τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων της παραχώρησης και στις περιπτώσεις που αυτοί δεν τηρούνται, να εισηγείται δια της αρμόδιας Δ/νσης Δημόσιας Περιουσίας στον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών την έκδοση διαπιστωτικής πράξης της επελθούσης ανάκλησης της παραχώρησης.
πηγή : η γνώμη της Σαλαμίνας